6 juni 2014

Door:

Categorieën: Achtergrond, Concoursen, Overige

Ruim 130 ondernemers bezochten de Ondernemersdag die de Vereniging Eigen Paard, LTO Noord en de Groene Kenniscoöperatie samen organiseerden tijdens Outdoor Gelderland op 5 juni. De organiserende partijen zijn positief verrast over het aantal bezoekers en zijn tevreden over het verloop van de dag. De organisatie liet drie vooraanstaande sprekers reageren op drie prikkelende stellingen rondom het thema ‘hippische sector, kansen voor professionalisering’.

Onder het dagvoorzitterschap van LTO Noord Paardenhouderij-boegbeeld Wim Blokland, reageerde eerst BMC-oprichter Jan de Vries op de stelling ‘alleen met echt ondernemerschap red je het nog in de paardensector’. De Vries deelde de hippische sector in drie categorieën: de topsporters en topondernemers, de ondernemers met ruimte voor paarden zoals maneges en tenslotte de afgezwaaide boeren. De Vries: “In de eerste categorie bevinden zich maar een paar ondernemers. Zij mogen best selectief zijn in hun klanten. Je ziet dat het werkt bij Ijsbrand Chardon, hij heeft een goed profiel van klanten die hij wel en niet wil hebben”. Voor de tweede categorie bedrijven is het volgens De Vries belangrijk om te kijken wie de klanten zijn en hoe die het best benaderd kunnen worden.

Als voorbeeld noemt De Vries een manege die les geeft aan tien kinderen tegelijk. “Is dat ondernemerschap? Ja, want er wordt geld verdient. Maar ben je dan een echte ondernemer? Nee, in mijn ogen niet. Je levert een massaproduct. Daarmee red je het op de lange termijn niet”, aldus De Vries. Hij sloot af met een advies over stagiaires. Volgens de ondernemer is er te weinig communicatie tussen school en ondernemer tijdens een stageperiode. “Een ondernemer moet vooraf aan school doorgeven wat hij zoekt en wat een stagiaire kan doen en de school moet vaker contact opnemen met de ondernemer tijdens de stageperiode”. Hij riep de zaal op om daarin meer samen te werken om het onderwijs en de sector op een hoger plan te brengen.

Uitgever Frank Kloppert reageerde met een helder betoog op de stelling “de toekomst zit in samenwerking”. Hij vergeleek de uitgeverijsector met de hippische sector. In de uitgeverij waren voorheen enkele grote bedrijven actief met veel specialisten in dienst zoals verslaggevers, fotograven, eindredacteuren, vormgevers, drukkers e.d.. Nu zijn er meerdere kleine bedrijven die gespecialiseerd zijn in een deel van de keten en samenwerken waardoor het product op een hogere eindniveau uitkomt. In de hippische sector is zo’n zelfde keten van veulen tot wedstrijdpaard te zien. Hij adviseerde de aanwezigen om hun keten eens uit te tekenen op een wit vel papier. “Bekijk wie jouw leveranciers zijn en aan wie jij levert. Bepaal wat ze nodig hebben, wat jij toevoegt en op welk niveau. Bepaal het belang van de verschillende partijen. Teken je netwerk en bekijk hoe betrouwbaar ze zijn, wat hun tarieven zijn en hoe de communicatie het beste werkt. Want je netwerk is bepalend voor je succes. Dat geldt voor heel veel branches”.

Oud-Feyenoordvoorzitter Jorien van den Herik reageerde op de stelling: “het imago van de paardensector is voor verbetering vatbaar”. Hij vroeg de zaal wie het hier mee eens is. Hij had direct de aandacht van de zaal te pakken toen hij aangaf dat de mensen die het niet met de stelling eens zijn ontzettend arrogant zijn. “Want het kan toch altijd beter?”. Hij adviseerde de sector om goed naar zichzelf te kijken. “Imagoverbetering begint al bij opgeruimde en schone erven.” Verder adviseerde hij de aanwezigen om anders te denken. “Probeer niet vastgeroest te zijn, denk out of the box”. Van den Herik sloot af met een vergelijking tussen de voetbal- en de hippische sport: “zorg ervoor dat er bloedonderzoek plaatsvindt voordat paarden op de ‘transfermarkt’ gaan. Voetballers speelden ook wel eens de sterren van de hemel, terwijl later bleek dat ze een spuitje van het een of ander hadden gehad”.

De drie sprekers namen daarna plaats in het forum waar De Vries een vraag uit de zaal over imagoverbetering van de sector antwoorde met: “begin gewoon bij jezelf en probeer anderen mee te krijgen”. Kloppert vulde aan: “Af en toe moet je flink je winkel opruimen. Er staat dan even rommel aan de straat, maar dan heb je schoon schip”.

De bezoekers konden na dit inspirerende middagprogramma, vanaf de VIP-lounge, genieten van de sportieve prestaties van de ruiters op Outdoor Gelderland. De meeste aanwezigen maakten hier gebruik van.

BRON: ONDERNEMERSDAG.COM

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *